A kultikus Ray-Ban

Ray_Ban_wayfarer__s_309324x(1)

A Ray Ban – Aviator

A nagy múltú cég 1937-ben dobta piacra a világ máig legismertebb napszemüvegét, az Aviatort, amit eredetileg a hadsereg megrendelésére az amerikai légierő pilótáinak terveztek.

A történet pedig az, hogy a hadsereg, pilótáik panaszkodásának nyomására, megbízást adott a Bausch & Lomb cégnek egy olyan napszemüveg kifejlesztésére,, mely erős fényszűrővel rendelkezik,de mégis kiváló látást biztosít. Így született meg a „zöld” szemüveg, mely nemcsak véd, hanem szűr is. Ezt a lencsét aztán szuperkönnyű keretbe foglalták ráadásul a szára úgy van kifejlesztve, hogy pont befér egy szál cigaretta a fül mögé…és a Ray Ban márkanevet adták neki. (Ray-sugár,Banish-elűz)
 

Douglas McArthur tábornok 

Az aranyszárú Aviátor egyre keresettebb fazonná vált, bár eleinte tényleg csak a katonák körében volt népszerű.
Az igazi ismertséget a Top Gun és Tom Cruise hozta meg neki, ugyanis a filmben a főszereplő szinte egyetlen jelenetben sem látható a kultikus darab nélkül. Az addig leginkább a seregben használt napszemüveg így egyik napról a másikra hiánycikké vált.
A népszerűsége a kilencvenes évek elejéig kitartott, utána viszont hirtelen alábbhagyott, bár az igazi fanatikusok nem lettek hűtlenek a csepp alakú lencsékhez. A nagy visszatérésre majdnem tíz évet kellett várni, a 2000-es évek elején Angelina Jolie hozta ismét divatba a kultikus darabot.
A gyártó cég a nagy visszatérés örömére a fazon hetvenedik születésnapjának évfordulójára piacra dobott 25 000 darab arany- és platinakeretes Aviatort. A gyűjtők a megjelenés utáni néhány hétben elkapkodták minde
A Ray Ban – Wayfarer
Ez a fazon, merőben különbözik az előzőekben megismert Aviatortól, viszont a világon a legtöbb darabszámban eladott modell. A Wayfarer 1952-ben látott napvilágot, és az elmúlt több mint ötven évben számtalanszor temették el és élesztették újjá. Az eredeti koncepció az volt, hogy a szokványosnak számító fémkeretek és kerek formák helyett valami újjal és szokatlannal rukkoljon elő a cég. Az eredetileg férfiaknak szánt keretet egyre több hollywoodi sztár használta álcázásra (nők és férfiak egyaránt), olyan hírességek kötöttek örök barátságot a Wayfarerrel, mint például Marilyn Monroe vagy James Dean, de Andy Warholnak és John F. Kennedynek is bekerült egy-egy darab a gardróbjába.
Az igazi népszerűséget azonban Audrey Hepburn és az Álom luxuskivitelben (Breakfast at Tiffany’s – Reggel Tiffanynál) című kultikus film hozta meg neki.
A hetvenes években vesztett a népszerűségéből a fazon, de nem kellett sokat várni a nagy visszatérésre, ugyanis a nyolcvanas években Hollywood ismét gondoskodott arról, hogy a sokaknak előnytelen keret újra közkedvelt darabbá váljon.
A Wayfare 1982 és ’87 között 60 filmben és televíziós show-ban kapott főszerepet, sőt, Bret Easton Ellis leghíresebb könyvében, az Amerikai pszichóban is fontos szerepet játszik. Don Johnsonnak és a Miami Vice-nak köszönhetően 1984-ben 720 000 darab Wayfarer-t vettek meg a lelkes rajongók.
A kilencvenes évek elejére azonban ismét megkopott a fénye a fekete keretnek, és tíz év mély hallgatás következett. A cégnek azonban sikerült feltámasztania a poraiból a kultikus kiegészítőt, és 2001-ben a retró jegyében újratervezték a napszemüveget. A megszokott fekete keret helyett előkerültek a színes darabok, és a sötét lencse mellé is bekerült jó néhány árnyalat a palettába, a tükrös lencsével kapható változatok pedig a virágkorúkat élik. Mostanában pedig olyan sztárok hordják, mint Kate Moss vagy Beyoncé, de Madonna sem tudott ellenállni a műanyag keretnek. Elmondható, hogy a márka népszerűsége máig töretlen.
            

0 Hozzászólás

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*